Խոսել
<<Հնդկաստան>> հրաշքի մասին մեկ հոդվածով նույնն է, ինչ մեկ օրում փորձել
շրջել այդ երկրի ողջ տարածքով:
Բայց եկեք
ճանապարհորդենք դեպի Բուդդայի աշխարհի գողտրիկ անկյուններից մեկը` Աջանտայի
քարանձավները:
Աջանտայի լքված քարանձավները դարեր առաջ արձագանքում էին
վանականների աղոթքներով... այսօր այս առեղծվածային հոյակերտ համալիրը մոգական անհասկանլի ուժով դեպի իրեն է ձգում
հազարավոր զբոսաշրջիկների ` հիանալու իր նմանը չունեցող գեղեցկությամբ...
Աջանտայի համալիրը կառուցվում էր Գուպտերի կայսրության ժամանակաշրջանում` 3րդ-7րդ դարերում: Գուպտերի կառավարման տարիները հիշվում են, որպես գրականության, գիտության փիլիսոփայության ու արվեստի վերելքի տարիներ: Ավելի ակտիվ շինարարություն կատարվել է 5րդ դարում կենտրոնական հնդկաստանի կառավարիչ Խարիշենեյի օրոք: Այն
մեծահարուստները, ովքեր հավատում էին Բուդդայի գաղափարախոսությանը, հովանավորում
էին քարանձավային համալիրի կառուցմանը: 13րդ դարի Հնդկաստանում բուդդիզմը կորցնում է իր նախկին նշանակությունը: Վարդապետները, որոնց թիվն առանց այն էլ այդ շրջանում արդեն նվազել էր լիովին լքում են Աջանտան: Դարեր շարունակ
քարանձավներ իրենց մեջ պահում են հնդկական որմնանկարչության եզակի նմուշները:
1819 թ.-ին բրիտանակն մի խումբ զինվորներ Աջանտայի տարածքում որս անելու ժամանակ գտնում են լքված քարանձավները, բայց այդ ժամանակ, ոչ մի գիտնական լրջորեն չի զբաղվում գտնված առեղծվածի վերծանմամբ: Միայն 1843թ.-ին հայտնի բրիտանացի հնեաբան Ջեյմս Ֆերգյուսսոնը այցելում է քարանձավները և որոշում է անպայման զբաղվել այս գործով: Շուտով Աջանտա է գործուղղվում բրիտանացի սպա և նկարիչ Ռոբերտ Գիլլը . նա արտանկարում էր քարաձավների մանրանկարները և վատնեց այդ գործի վրա 20 տարի: Ինչու՞ վատնեց, որովհետև Լոնդոն վերադառնալուն պես մինչ հաշվետվություն ներկայացնելը նրա բոլոր նկարները այրվում են հրդեհի ժամանակ: Սակայն Ռոբերտ Գիլլը չի հուսահատվում ` նա նորից է մեկնում Աջանտա, բայց այս անգամ չի հասցնում ավարտել գործը` 5 տարի անց նա մահանում է և թաղվում քարանձավներից ոչ հեռու:
Հետագայում Աջանտայի քարանձավները երկար տարիներ շարունակ ուսումնասիրվում են տարբեր գիտնականների, հնեաբանների կողմից: Այսօր այն դարձել է զբոսաշրջության լավագույն վայրերից մեկը: Ողջ աշխարհում հայտնի են Աջանտայի որմնանկարչության նմուշները:
Մ.թ.ա.
486 թ.-ին ` Բուդդայի մահից հետո նրա ուսմունքին հետևողները բաժանվեցին երկու
ուղղությունների ` մախայանա և խանայանա: Առաջինները գտնում էին, որ իրենք են
Բուդդայի ուսմունքի իսկական հենտնորդները: Երկրորդները համարում էին, որ Բուդդային
որպես անձ պատկերելը ճիշտ չէ, նրան պետք է պատկերել բնության ու կենդանիների մեջ:
Մախայանայի հետևորդները հակառակ կարծիքին էին, նրանք պատկերում էին Բուդդային
տարբեր քանդակներում, նկարներում և սա հենակ հանդիսացավ հնդկական մշակույթի նոր
վերելքի համար:
Դատելով
Աջանտայի քարանձավների որմնանկարչությունից և քանդակներից` կարելի է ենթադրել, որ
կառուցումը հովանավորվել է հենց այս ուղղության հետևորդների կողմից: Թեև երկրորդ
դարին վերագրվող որոշ նկարներում երևում է խանայանա ուղղության ազդեցությունը, ավելի ուշ արված նկարներում
ու քանդակներում
է պատկերված
Բուդդան, նրա կյանքը, կենցաղը:
Մինչ այսօր էլ անբացատրելի է, թե ինչպես են վարպետներն աշխատել այդ քարաձավային մթության մեջ, ինչպես են այդ պայմաններում կարողացել ստեղծել նման նուրբ ու մանրախնդիր աշխատանքներ: Հավանաբար նկարիչները
քարանձավի ներսում աշխատել
են դրսի լույսը հայելիներով
արտացոլելու շնորհիվ:
Վանքերը նկարազարդող
վարպետներն ամենայն հավանականությամբ վանականներ չեն եղել. ըստ էության նրանք եղել
են հատուկ վարձված մասնագետներ, ովքեր առաջնորդվել են գեղանկարչության հնագույն
<<Չիտրասուտրա>> գրքով: Չիտրասուտրա
թարգմանաբար նշանակում է <<զրույց գեղանկարչության մասին>>: Այն պարունակում
է ավելի քան 1000 խորհուրդ, թե իչպես պատկերել
52 թերթիկներով լոտոս , ինչպես ներկայացնել նկարներում աստվածներին , ինչպես
նաև սովորեցնում է երկրորդական կերպարներ, կենդանիներ ու թռչուններ նկարել:
Աջանդայի մանրանկարչությունը 5-7րդ դարերի հնդկաստանի յուրատեսակ ներկայացումն է: Բացի Բուդդայի նկարներից ու քանդակներից ` քարանձավների պատերին պատկերված են հնագույն հնդկաստանի կենցաղը ` զարմանալի ճշտությամբ: Այդ նկարների շնորհիվ մերօրյա գիտնականները կարողանում են հստակ ներկայացնել հին հնդկաստանի քաղաքների ճարտարապետությունը, տների դասավորությունը, տարբերակել աղքատների և հարուստների տները:
Այս պատկերներում կենդանանում է մի ողջ
աշխարհի պատմություն, մարմին են առնում անցյալի թագավորների ու գեղջուկների
ստվերները: Համարվում է, որ Աջանտայի քարանձավների մանրանկարների հիման վրա են
արվել այլ երկրների`Նեպալի, Տիբեթի, Ճապոնիայի և Չինաստանի բուդդայական տաճարների
պատկերազարդումները: Թեև տարբերություններ կան: Օրինակ ` Աջանտայի վարպետները
նկարներն անելուց առաջ պատին են քսել կավ կամ ցեխ, որի մեջ խառնել են մազ կամ
հարդ, ապա այս ամենը պատել են գիպսով. սա թույլ է տվել դարեր շարունակ պահպանել
գույների թարմությունը: Իսկզբանե նկարներն արվել են վառ ներկերով և մինչ օրս
պահպանել են իրենց նախնական գույնը:
Աջանտայի
քարանձավներն իրենց գեղեցկությունը պահպանել էին երկար դարեր մարդկությանն անհայտ մնալու
շնորհիվ: Այսօր մանրանկարչության հազվագյուտ, հիանալի նմուշներից շատերը պահպանված
են միայն հատվածներով: Բայց սա չի ազդում տարեցտարի
զբոսաշրջիկների հոսքի ավելացմանը:
Բոլոր նրանց, ովքեր այս հոդվածը կարդալուց հետո անմիջապես
գնացին իրենց ճապրուկների ետևից, որպեսզի մեկնեն հնդկաստան, խորհուրդ եմ տալիս
այցելել Աջանտա զբոսաշրջության պասիվ շրջանում: Քարանձավները գրեթե ամեն օր լի են
աշխարհի տարբեր ծայրերից ժամանած զբոսաշրջիկներով և սրահների ամեն մի մանրուք
նկատելը դժվար է լինում, իսկ այնտեղ անհրաժեշտ է տեսնել ամեն ինչ:
Անի Մաղաքյան SLID ամսագիր
Комментариев нет:
Отправить комментарий