Եթե դու մի օր դադարես կարդալ, Ես էլ երբեք չեմ գրի… Այլևս չի լինի աշխարհի վրա քո մասին ոչ մի տող… Կլինի Շեքսպիրը, Լորկան… մարդիկ կկարդան Կորտասար, Կկարդան Եսենին…Հերման Հեսսե… Ես անսահման կսիրեմ Սահյան, Հեմենգուեյ… բայց էլ երբեք չեմ գրի… …եթե դու մի օր դադարես կարդալ…

Поиск по этому блогу

пятница, 15 февраля 2013 г.

ՏԱՐԲԵՐ ԳՈՒԼՊԱՆԵՐՈՎ ԱՂՋԻԿԸ ԱՍՏՐԻԴ ԼԻՆԳՐԵՆ




<<Մենք չորսն էինք և ապրում էինք Նեսեում երջանիկ, այնքան, որքան երջանիկ են իմ պատմությունների երեխաները>>,- իր մանկության մասին գրել է Աստրիդը:

Աստրիդ Լինգրենը, ում հարյուրամյակը ողջ աշխարհում նշվեց 2007թ.-ին, ծնվել է 1907թ.-ի նոյեմբերի 14-ին հարավային Շվեդիայում գտնվող փոքրիկ Վիմմերբյու քաղաքում, ֆերմերի ընտանիքում:
Հարևանները զարմանում էին, թե որքան սիրառատ ընտանիք էր նրանց ընտանիքը:
Աստրիդի ծնողները մինչ խոր ծերություն պահպանում էին միմյանց հանդեպ սերն ու կապը:
Էրիկսոնների ընտանիքում (աղջկական ազգանունը ` Աստրիդ) երեխաներին չէին նախատում չարաճճիությունների համար, բայց նաև չէին խրախուսում ծուլությունը: Աստրիդը 6 տարեկանից սկսած եղբոր ու քույրերի հետ միասին օգնում էր ծնողներին ֆերմայում աշխատելիս: Նա հիանալի սովորում էր, հատկապես լեզուներ ու գրականություն: Մի անգամ նույնիսկ տեղի թերթում տպագրվում է Աստրիդի շարադրություններից մեկը: Դրանից հետո նրան կատակով անվանում էին <<Վիմմերբյուի Սելմա Լագերլյոֆ (19րդ դարի շվեդ գրող)>>:
Աստրիդի քույրերից մեկը դարձավ թարգմանչուհի, մյուսը` լրագրող, իսկ եղբայրը դարձավ շվեդական խորհրդարանի անդամ, այս ամենի առիթով Աստրիդի հայրը ասել է` <<Զարմանալի երեխաներ ունեմ: Նրանք բոլորն աշխատում են բառերի հետ>>:
Արդեն հասունացած Աստրիդը, որը միշտ առանձնանում էր իր համառ բնավորությամբ, որոշում է դուրս գալ ծնողական հովանավորության տակից և ինքնուրույն կյանք սկսել: Սկսում է լրագրող աշխատել: Ինչպես իր հասակակիցներից շատերը նա կարճ կտրում է մազերը, տարվում է ջազով և նորաձև պարերով: Թվում էր`ամեն ինչ հիանալի է, երբ 19ամյա Աստրիդը հղիանում է իր նախկին ընկերոջից: 20-ական թվականների փոքրիկ քաղաքում սա խայտառակություն կլիներ նրա համար և աղջիկը որոշում է հեռանալ Ստոկհոլմ, որտեղ իրեն ոչ ոք չգիտեր: Նոր կյանքը  լի էր դժվարություններով: Անհարմարավետ կենցաղի ու չստացված կյանքի պատճառով նա ստիպված նորածին տղային տալիս է որդեգրող ընտանիքի: Հետագայում սա երկուսի կյանքում էլ դաջվում է որպես խոր դրամա:
Աստրիդը երկար ժամանակ քարտուղարուհի է աշխատում, մինչև վերջապես հանդիպում է 
Ստուրե Լինգրենին: 1931թ.-ին նրանք ամուսնանում են և Աստրիդը վերջապես կարողանում է ետ վերցնել որդուն` Լարսին:
Շուտով ծնվում է նրանց դուստրը` Կարին և հենց այդ օրն էլ ծնվում է գրող Աստրիդ Լինգրենը: Երբ մի անգամ փոքրիկը հիվանդանում է, մայրը ամեն երեկո քնելուց առաջ նրան անհավանական պատմություններ է պատմում: Այսպես ծնվում է նրա ամենահայտնի հերոսուհիներից մեկը ` Երկարագուլպա Պեպպին:

<<Տարբեր գուլպաներ կրող աղջիկը շատ էր հիշեցնում ինձ, երբ փոքր էի>>,- խոստովանել է Լինգրենը:

Աստրիդը միշտ ելույթ էր ունենում երեխաներին դաստիարակելու մեղմ միջոցների օգտին, նա գտնում էր, որ երեխաներին պետք է դաստիարակել այն մեթոդով, որը թույլ է տալիս հաշվի նստել նրանց ցանկությունների ու կարծիքի հետ: Գուցե հենց սա էր պատճառը, որ Լինգրենի <<Պեպպիի>> առաջին ձեռագիրը մերժվեց հրատարակչի կողմից և հրատարակման թուլտվություն ստացավ միայն 1944թ.-ին:
1944-1950
թթ. Լինգրենը հասցնում է գրել <<Երկարագուլպա Պեպպի>> եռագրությունը, 3 գիրք միայն աղջիկների համար, դետեկտիվ, հեքիաթների 2 հավաքածու, երգերի հավաքածու, 4 պիես և այլն: Ինչպես երևում է ` Աստրիդը բազմաժանր գրող էր, պատրաստ փորձարկումներ անել ցանկացած ժանրում:
1945
թ-ին  Լինգրենը դառնում է մանկական գրականության հրատարակչության խմբագիրը, այստեղ էլ տպագրվում էին նրա գրքերը:
Մի քանի տարի անց հրատարակվում է երիտասարդ խուզարկու Կալլ Բլյումկվիստի մասին պատմող երեք գրքերից մեկը իսկ 1955-ին լույս է ընծայվում տանիքին ապրող մարդու` Կարլսոնի մասին պատմող հեքիաթը: Քչերը գիտեն, որ չարաճճի և մի քիչ էգոիստ Կարլսոնը ուներ իր նախատիպերը նրա այլ 2 հեքիաթներում: Կարլսոնը դարձավ նրա 2 ոչ այնքան հայտնի հերոսների հավաքական կերպարը: Ըստ Լինգրենի` նրա արկածների ու չարաճճիությունների շնորհիվ երեխաները կարողանում էին կտրվել իրականությունից, սա, այսպես ասած, դաժան կյանքի հակառակ կողմն էր: Սակայն այս կարծքը շվեդիայում այքան էլ չէին կիսում, մինչ օրս էլ Կարլսոնը համարվում է բացսկան կերպար` անկուլտուրական և էգոիստ: Լինգրենը, թեև բավական հարուստ գրող էր, բայց միշտ  ապրեց հասարակ, առանց ճոխությունների: Նա մինչ կյանքի վերջն ապրեց այն փոքրիկ տանը, որտեղ իր ընտանիքը հիմնվել էր պատերազմի տարիներին:

 Նրա կարծիքը իր ուրույն տեղն ուներ Շվեդիայի հասարակական կյանքում: Այնտեղ հենց նրա ելույթների ազդեցությամբ առաջին անգամ Եվրոպայում ընդունվեց օրենք երեխայի իրավունքների պաշտպանության մասին:

Նրա Մեծ որդին` Լարսը, դեռ մանկուց հպարտանում էր մորով, իսկ մեծ հասակում սիրում էր պատմել նրա չարաճճի արարքների մասին:
<<Նա այն մայրերից չէր, ով նստարանին արևածաղիկ էր ուտում ու հետևում երեխաների խաղին, ոչ, նա անպայման պետք է մասնակցեր այդ խաղերին, և անկեղծ ասած, ինձ հիմա թվում է, որ դա նրան դուր էր գալիս ոչ պակաս քան ինձ>>,- պատմում է Լարսը:
Լինգրենը երեխաներին հեքիաթ նվիրեց անգամ մահից հետո: Ստոկհոլմում բացվել է Աստրիդ Լինգրենի <<Յունիբակեն>> թանգարանը: Հեքիաթային գնացքը կտանի Ձեզ հայտնի շվեդուհու աշխարհը: Կարելի կլինի այցելել Կարլսոնի տուն, հետո դառնալ Նիլսի նման փոքրամարմին և քիթ-քթի հադիպել ահռելի առնետին, կարող եք հանդիպել Մադիկեն անունով աղջկնակին և այլ հեքիաթների հերոսների: Իսկ ամենաուրախալին երեխաների համար այն է, որ թանգարանում նրանք կարող են անել այն, ինչ ցանկանան, նրանց ոչինչ չի արգելվում:
Աստրիդ ԼԻնգրենը 1958թ.-ին ստանում է Անդերսենի անվան շքանշան, որը համարվում է մանկական գրականության Նոբելյան մրցանակ:
Անի Մաղաքյան



Комментариев нет:

Отправить комментарий