Եթե դու մի օր դադարես կարդալ, Ես էլ երբեք չեմ գրի… Այլևս չի լինի աշխարհի վրա քո մասին ոչ մի տող… Կլինի Շեքսպիրը, Լորկան… մարդիկ կկարդան Կորտասար, Կկարդան Եսենին…Հերման Հեսսե… Ես անսահման կսիրեմ Սահյան, Հեմենգուեյ… բայց էլ երբեք չեմ գրի… …եթե դու մի օր դադարես կարդալ…

Поиск по этому блогу

пятница, 25 февраля 2011 г.

Շառլ Ազնավուր Ալբոմ

Արդեն մեկ շաբաթ է, ինչ իմ հիշողությունը դարձել է աղմկոտ թատրոն, որտեղ անդադար միևնույն պիեսն է: 4 մարդ՝ Ռայմոնը, նրա կինը և նրանց զավակները` Լուին և Ժանը,  դուրս են եկել բեմ ու քայլում են յուրաքնչյուրն իր դերի մեջ` փորձելով լավագույնս ներկայանալ իմ անցյալի արվարձաններում:

Եվ չկա ինձ համար ավելի հաճելի մի բան, քան այս անգիր արած պիեսը, որտեղ ինձ ծանոթ է յուրաքնաչյուր շարժում:

Ես նախապես գիտեի այն հոգսերի մասին, որոնց տակ հանկարծ ծանրացել էին իմ բարերարի` <<Քոմեդի Ֆրանսեզ>>-ի դերասան Ռայմոն Ռոնոնի քայլերը: Այն ժամանակ երիտասարդ սերնդի դերասաններին օգնության գալը հեշտ գործ չէր:

Փարիզի Կարդինալ-Լեմուան փողոց տուն 24 հասցեում գործող թատերական դպրոցի տնօրենը բացեց իր տապանի դռները երիտասարդ երգիչների, պարորդների, երաժիշտների ու սկսնակ դերասանների առաջ:

Թվում էր` ոչինչ չի կարող համեմատվել այդ դպրոցի հետ, որն այդքան տարբեր էր մյուսներից: Երիտասարդները, ովքեր ելույթ էին ունենում երեկոյան, կարող էին դասերի հաճախել օրվա երկրորդ կեսին, նրանք, ովքեր փորձեր ունեին այդ ժամանակ, գալիս էին առավոտյան: Երեխաների աշխատանքի մասին օրենքը դեռ չէր ընդունվել, բայց որտեղի՞ց իմանանք, թե ինչու էին այդքան ուրախություն պատճառում բոլորին հենց այդ անվերջանալի ձգվող, դասերի արանքներում տեղավորված փորձերով ու ներկայացումներով լի օրերը: Հատկապես ինձ, ով <<Քոմեդի ֆրանսեզ>>-ի պարոն Ռայմոն Ռոնոնի ընտանիքում ըդունված լինելու առավելություն ուներ: Եվ ահա հիմա` 60 տարի անց փակ աչքերով, սրտիս զարկերի ներքո փորձում էի բռնել անցյալիս ստվերների ամենաչնչին շարժումները` հիշողության բեմի վրա:

Ի՞նչ կարող էր լինել այդ ընտանիքի հետ, որն այդպես ջերմորեն ըդունել էր ինձ: Սովորական դարձած կերպարներին` միայն ինձ համար խաղալու տխուր հաճույքը շուտով վերածվեց համառ և բավական անհեթեթ ցանկության ` գնալ և թակել նրանց դուռը: Նրանց` ժամանակից խունացած կերպարներն արդեն քիչ էին: Ես պետք է իրական տեսնեի, թե ինչպես են նրանք հատում բեմը և մոտենում ետնաբեմին:

Բայց կարելի՞ էր արդյոք հույս ունենալ, որ այսքան տարիներ անց ես կարող էի գտնել ընկերներիս հետքերը: Եթե անգամ մի հրաշքով բացվեն դռները, ապա ինձ կդիմավորեն թոռները կամ ծոռները: Իսկ եթե հանկարծ ես նորից տեսնեմ Ժան և Լուի եղբայրներին, եթե նրանք կենդանի են և արդեն 90 տարեկան ուրախ պապիկներ են: Կարո՞ղ ենք արդյոք գտնել մեր հիշողություններում ծերացած երեխաների երբեմնի զրույցները:

Զարթուցիչի փայլուն թվերը ցույց էին տալիս առավոտյան ժամը 4-ը: Քունը փախչում էր ինձանից: Ես վեր կացա, մանրակրկիտ հագնվեցի և հաստատակամ դուրս եկա գիշերավան ըդառաջ: 

Ամենուրեք լռություն էր: Սկզբում ոտքերս ինձ բերեցին Կարդինալ-Լեմուան փողոց։ Ես գիտեի` ոչ ոք և ոչինչ չէր սպասում ինձ այնտեղ: Օկուպացիայի տարիներին դպրոցը տեղափոխվել է Պերեր հրապարակի մոտ Էժեն-Ֆլաշա փողոց: Հենց այնտեղ դպրոցը ստացավ թատերական կենտրոնի անուն և դարձավ յուրատեսակ կոնսերվատորիա: Ո՞վ գիտի հիմա, որ այս շենքերը օթևան էին տալիս երիտասարդ դերասանների ուրախություններին ու տխրություններին: 

Կոշիկներիս ներբանները տարօրինակ խուլ ձայնով խփում էին մայթերին: Ներշնչող ու խուլ մի ձայն ստիպեց ինձ սթափվել. <<Քոմեդի Ֆրանսեզի՞ց ես>>, - շշնջաց ձայնը: Ես ճանաչեցի Ժյուլ Ռեմյուի իմ սիրելի հնչերանգը Մարսել Պանյոլի եռագրության մեջ:  Քարացա, որ լսեմ ավելին, բայց նորից լռություն տիրեց: Ես քայլերս ուղղեցի դեպի Պերեր հրապարակ, ուր տեղափոխվել էր Ռոնոնների ընտանիքը, նրանք հաստատվել էին կարմիր աղյուսե տանը: Ժամանակը կարծես կանգնեցրել էին: Ես 16 տարեկան էի, ուզում էի դերասան դառնալ, ես հետևում էի Ռայմոնի օրինակին` նա <<Քոմեդի Ֆրանսեզ>>-ի հանրահայտ դերասան էր, ով համաձայնվել էր դասեր տալ երիտասարդ խենթերին, ինչպիսին մենք էինք այն ժամանակ: 

Ես արդեն չէի քայլում, ես թռչում էի` ժպիտը դեմքիս: Առջևից ազգային թատրոնների մեծագույն դերասաններ Պիեր Դյուքսը, Ժան Դեբյուկուրը, Լոգոֆֆը մեկնել էին ինձ իրենց ձեռքերը: Ժուլիետ Գրեկոն, Միշել Սերրոն և էլի շատերը, որոնք հռչակավոր դարձան <<Քոմեդի Ֆրանսեզ>>-ում հայտնվում էին փողոցի շրջադարձին և համալրում էին իրենց շարքերը: Ես ճանաչեցի շենքերը, հարկը, դուռը, բնակարանը: Իմ ուղեկիցները հանկարծ անհետացան: Մեկ րոպե տատանվելուց հետո ես թակեցի դուռը և երկար սպասեցի` չէի կարող հեռանալ: Ես փորձում էի հանգստացնել ինձ: Հնարավոր է նրանք տանը չեն: Գուցե նրանք տեղափոխվել են:

Ինձ ուրիշ ոչինչ չէր մնում անել, քան ցած իջնել: Ես սթափվեցի բանալու ձայնից: Դուռը բացվեց, 30 տարեկանին մոտ երիտասարդ մի կին ուշադիր զննեց ինձ:

-Դուք ու՞մ եք ուզում

Շփոթված փորձեցի մի քանի բառ արտասանել:

-… Ռայմոն Ռոնոնին: Սա այդ տու՞նն է

Չարաճճի կրակ ցոլաց կնոջ աչքերում: Նա ուրախացավ:

-Դուք պայմանավորվե՞լ եք հանդիպման համար:

Ես մի քանի կցկտուր բառ ասացի:

-Դուք ուշացել եք 60 տարի, պարոն Ազնավուր, բայց խնդրեմ, համեցեք , մի կանգնեք դռների մոտ:

Հյուրասենյակը թեթև խավարի մեջ էր: Ես համաձայնեցի սուրճ խմել` մոռանալով այդ դառը խմիչքի նկատմամբ ուցեցածս զզվանքը: Մինչ խոհանոց գնալը տանտիրուհին առաջարկեց ինձ նստել սպիտակ Ռոշ-Բոբուա կանապեի վրա: Մի քանի րոպե անցավ: Հեռվից ինձ էր հասնում սպասքի խլացնող աղմուկը: Մի պահ փակեցի աչքերս՝ ամբողջովին տրվելով ինձ համար նոր անհոգության զգացողությանը:

Երբ աչքերս բացեցի, երկու երիտասարդ աղջնակ զարմանքով ինձ էին նայում` ին՞չ է անում այս ուշ ժամին այստեղ այս ծերուկը:

Շփոթվեցի: Աչքերիս առաջ մթնեց:

-Պետք է հանդիպել որքան հնարավոր է հաճախ,- ասացի ես,- շուտով մեզանից մեկը, ցավոք, կարող է զղջալ, որ չի արել դա։ Լսեցի՞ն նրանք ինձ: Չնայած ջանքերիս` ձայնս անվստահ էր: Աղջիկներից մեկը մոտեցավ ինձ.

-Իմ ալբոմն է,- քնքուշ ասաց և ինձ մեկնեց հաստափոր մի ալբոմ:

Ալբոմում փակցված էին տասնյակ հին լուսանկարներ: Ամեն մի էջում լուրջ, ուրախ դեմքեր, ընտանեկան լուսանկարներ, նկարներ արձակուրդի ժամանակ: Որքան շատ ընկերներ էին հավերժացել մեկ ակնթարթում: Ես փորձում էի տալ նրանց անունները, բայց իմ  քարացած հիշողությունը հրաժարվում էր խաղալ: Գլուխս պտտվեց: Խմբակային նկարներից մեկում առաջին պլանից մի երիատասրդ ինձ էր նայում գրավիչ ժպիտով՝ իմ 16 կամ 17 տարեկանի ժպիտով: Բայց ալբոմն արդեն ընկնում էր իմ ձեռքերից, սենյակի պատերը դանդաղ պտտվում էին, ինչպես դանդաղեցրած նկարահանման ժամանակ:

Ինձ վրա իջնում էր թեթև հաճելի քուն:

Զարթուցիչի փայլուն թվերը ցույց էին տալիս ժամը 4:30: Մինչ ես նորից կքնեի, ես զարմանքով լսեցի իմ ձայնը. «Պետք է հանդիպել որքան հնարավոր է հաճախ: Շուտով մեզանից մեկը, ցավոք, կարող է զղջալ, որ չի արել դա»:

թարգմանությունը ` Անի Մաղաքյանը

Комментариев нет:

Отправить комментарий